Distributie: James Stewart, Kim Novak, Barbara Bel Geddes, Tom Helmore, Henry Jones
Regizor: Alfred Hitchcock [a mai regizat: Memory of the Camps(2014), Family Plot(1976), Frenzy(1972), Topaz(1969), Torn Curtain(1966)]
Buget: 3.000.000 $
Incasari: 25.000.000 $
Filmul a obtinut 8 premii, printre care:
- National Film Registry, National Film Preservation Board, USA 1989
- Special Citation, National Society of Film Critics, USA 1997
- OFTA Film Hall of Fame - Motion Picture, Online Film & Television Association, 2003
- Silver Seashell, San Sebastián International Film Festival, 1958
- Best Actor (james Stewart), San Sebastián International Film Festival, 1958
Nota Gealapa: 8.50
Un detectiv din San Francisco, care sufera de acrofobie, investigheaza activitatile ciudate ale sotiei unui vechi prieten si ajunge sa devina obsedat de aceasta.
Alfred Hitchcock a facut zeci de filme. Majoritatea nu au fost atat de deosebite, dar in cateva randuri, omul asta a avut cateva sclipiri si din mainile lui au iesit capodopere. O astfel de sclipire de geniu a avut si in cazul Vertigo. Este un film plin de mister, sinistru si ciudat, in stilul consacrat de Hitchcock, cu rasturnari de situatie majore si imprevizibil pana la ultimul cadru. Nu pot sa ma decid daca este mai bine sau mai rau ca astfel de filme nu au beneficiat de tehnologia disponibila astazi. Pe de-o parte ar fi artat mult mai bine din punct de vedere tehnic, dar pe de alta parte ma tem ca din acest motiv, povestile nu ar mai fi atat de bine scrise, tot din acest motiv.
Distributia nu este chiar cea mai rasunoatoare disponibila la acea vreme, dar in rolul principal este totusi James Stewart, un nume important care a avut de dus la capat un personaj foarte complex si a oferit o interpretare foarte buna. Nici Kim Novak nu a avut o prestatie de lepadat, dar personajul ei nu a fost atat solicitant.
Filmele color abia aparusera in vremea aia, asa ca regizorii erau mai degraba obisnuiti sa creeze atmosfera cu ajutorul luminii mai degraba in filmele alb-negru. Hitchcock insa, a stapanit culorile excelent si s-a jucat cu ele intr-un mod foarte profesionist, rezultatul fiind o cinematografie de un nivel greu de atins si azi, ami ales ca el nu avea un calculator performant la indemana. Vreau sa ma concentrez exclusiv asupra acestui aspect, pentru ca daca o sa va mai interesati de acest film, o sa vedeti ca dati numai peste comentarii pozitive. Daca alegeti sa il vedeti, va sfatuiesc sa fiti atenti la culori; ma refer la saturatii, umbre, culorile alese pentru unele articole vestimentare si veti intelege maiestria lui Hitchcock. Trailer:
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu